Tilbagemeldinger fra lærere og pædagoger taler for sig selv:
I efteråret 2023 blev ”Mere sang i hverdagen” gennemført som et pilotprojekt på Møllebakkeskolen, Stubbekøbing Skole og Nr. Alslev Skole. Lærere og pædagoger fik bl.a. til opgave at være opmærksom på hvilken værdi mere sang i hverdagen er med til at skabe for elever og lærere. På alle tre skoler var der stor enighed.
- Sangen har styrket fællesskabet i klassen.
- Flere børn inkluderes og nye børn shiner.
- Man griner med hinanden og ikke af hinanden.
- Sangen skaber glæde og spreder sig til skolegård, lærerværelse m.
- Sang og bevægelse motiverer til sjovere læring.
- Sang og bevægelse er yderst effektive redskaber til at skabe struktur, fokus, energi og god stemning i hverdagen.
- Koncerten hvor børnene synger med Ensemble Storstrøm er en stor musikalsk oplevelse for børn og lærere, som bakkes op af stolte og glade forældre.
I foråret 2024 deltog Eskilstrup Skole og Nordbyskolen med 2 spor. De afsluttede med 2 flotte koncerter i Klosterkirken og på Eskilstrup Skole i juni 2024.
I efteråret 2024 deltager Nysted Skole og Østerbroskolen med 2 spor. Forløbet afsluttes med to julekoncerter sammen med Ensemble Storstrøm i Lindeskovkirken fredag den 6. 12.24 og fredag den 13.12.24 og en i Nysted Kirke mandag den 9.12.24.
Økonomisk opbakning til ”Mere sang i hverdagen”.
De mange gode tilbagemeldinger har styrket opbakningen til projektet. Vi har modtaget støtte fra henholdsvis Landdistriktspuljen i Guldborgsund Kommune og Nordea-fonden. Derfor kan vi i 2024 tilbyde et forløb på 10 uger for alle indskolingsklasser 0. – 3. klasse på 7 skoler i Guldborgsund. Forløbet afsluttes med en koncert med Ensemble Storstrøm. Alt dette for en deltagerbetaling på 6.000 kr. per skole.
Der er begrænsede antal pladser. Tilmelding sker efter ”først til mølle”.
Ring på 40 41 45 41 eller send en mail på mail@sangkraftguld.dk.
Sang skaber grobund for et frugtbart læringsmiljø
Mere sang i hverdagen” bygger på et udviklingssamarbejde mellem skoler i Guldborgsund kommune og Sangkraft Guldborgsund. Målet er at sprede sangglæde og skabe nye sangkulturer, samt bidrage til sunde børnefællesskaber. Projektet bygger på erfaringer og dokumenteret forskningsmæssig viden, der viser at mere sang og bevægelse i hverdagen, har en gavnlig virkning på både trivsel og indlæring i skolen.
Børn, som synger, føler ofte større selvtillid og bliver tryggere på deres egen stemme.
Det at synge sammen giver glæde og energi og har dokumenteret positiv effekt på sprogindlæring og sociale færdigheder. Det giver en stærkere følelse af samhørighed i en gruppe, og sang er derfor et godt integrationsværktøj for børn, som står udenfor pga. sprog, etnicitet eller sociale forskelle. Både sang og bevægelse er kommunikationsformer som er langt mere effektive til at skabe fælles fokus end talesproget er og det er derfor også gode redskaber til at skabe struktur og forudsigelighed i hverdagen. Trygge fællesskaber, struktur og forudsigelighed, glæde og energi er afgørende elementer for et frugtbart læringsmiljø, derfor giver det mening at give sangen mere plads i hverdagen og undervisningen.
Mål
Målet er at skabe nye sangkulturer på skolerne. Vi vil gerne invitere lærere og pædagoger ind i arbejdsværelset for at være med til at afprøve og udvikle ideer til hvordan sangen kan bidrage med større trivsel og bedre og sjovere læring.
Det er et vigtigt mål med projektet at aflive myten om at sang kun er for dem som kan præstere skønsang. Projektet vil bidrage til at flere børn, lærere og pædagoger bliver fortrolige med at synge. Vi vil gøre sangen til hver mands eje, noget vi har sammen, som er sjovt, livgivende og fællesskabende.
Målet er at flere elever bliver trygge ved og får lyst til at komme i skole. At flere får mulighed for at udvikle sig til socialt stærke individer, som føler sig trygge i fællesskab med andre, udvikler sprog og motorik, kognitive evner og glæden ved at dele sang og musik med andre.
Ved at samarbejde om at skabe optimale betingelser for udvikling af sangkulturen på skolen og ved at skabe store musikoplevelser i samarbejde med professionelle musikere, vil vi genvinde respekten for sang og musik. Når flere på skolen involveres i sang og musik skabes nye og bedre arbejdsbetingelser for musiklærerne samt bedre muligheder for at tiltrække dygtige musiklærere.
Målet er også at styrke sangen som en sund fritidsaktivitet for børn og unge, skabe lokal sammenhængskraft og trygge overgange ved at samarbejde med lokale daginstitutioner, kirke, musikskolen samt det øvrige kulturliv.
Målgruppe
Projektet henvender sig til 0. – 3. klasse samt klassernes lærere, pædagoger og skolens musiklærere.
Vi har fokus på indskolingen, fordi her er de fleste børn glade for at synge, hvilket gør opgaven nemmere for lærerne. Når elever er vant til sangen i dagligdagen, i de små klasser, bliver det naturligt for dem at synge i de større klasser.
Vi kalder eleverne i projektet for ”Syngespirer”. Alle elever og lærere som deltager får en t-shirt med skriften: Syngespirerne – Mere sang i hverdagen og sangkraftcentrets logo. T-shirten bæres til generalprøven og koncerten.
Projektets forløb
Opstart Workshop en eftermiddag 2,5 timer.
De lærere og pædagoger som deltager med deres klasser deltager i workshoppen. Herudover kan alle andre indskolingslærere også deltage. Workshoppen er en blanding af møde og fysisk aktivitet på gulvet.
- Overblik over projektets forløb, ansvar roller og forventninger.
- Hvad kan sangen bidrage med? Hvad siger forskning og erfaringer?
- Hvilke erfaringer findes i forvejen på skolen?
- Eksempler på sange og redskaber afprøves.
- Datoer afstemmes med de involverede lærere.
Sangundervisning af børnekorleder
Vores sangkonsulent besøger indskolingsklasserne i 30 min./ugentligt i10 uger, i timer hvor klassens lærere og/eller musiklærer også deltager. Sangene er nemme og de leges ind med bevægelser og fantasi uden brug af instrument. Der synges et repertoire, som er fælles for alle klasser og som kan varieres på mange måder i undervisningen. Det gør det nemt at arrangere fællessang og koncert på tværs af klasserne.
Lærerne opkvalificeres
Lær at skabe glæde, fornyet energi og fokus hos børnene. Lærerne involveres i at anvende sange og redskaber i hverdagen og får adgang til sange og lydfiler online. De er dermed også med til at øve sangene sammen med eleverne hen imod koncerten.
Midtvejsevaluering og netværk
Halvvejs i forløbet evaluerer alle lærere og musiklæreren med sangkonsulenten. Her udveksles erfaringer på tværs af de 4 indskolingsklasser. Lærere giver hinanden ideer til måder at implementere sangen på i hverdagen. Sangen bliver noget man samarbejder om på tværs af klasser. Gennem et samarbejde mellem sangkonsulent, skolens lærere og musiklærere er målet, at finde de bedste måder hvorpå sangen kan bidrage til mere trivsel, samt bedre og sjovere læring.
Besøg hos lokal børnekorleder og generalprøve for lokal daginstitution.
Alle indskolingsklasser mødes en af de sidste formiddage i den kirke, hvor koncerten afvikles. Formålet er at forberede børnene på at synge mange sammen, samt lære kirkerummet at kende. Her inviteres kirkens børnekorleder til at lave en aktivitet med børnene og fortælle om muligheden for at gå til børnekor i kirken. Der afholdes en generalprøve, hvor den lokale daginstitution inviteres.
Koncert med professionelle musikere.
Projektet afsluttes med at alle indskolingsklasser synger sammen med Ensemble Storstrøm i den lokale kirke eller på skolen. Vi ved at det skaber engagement både hos elever og lærere, at der arbejdes hen imod en koncert. Vi ved at koncerter hvor uerfarne sangere og professionelle musikere samarbejder er med til at skabe en ny præmis, hvor musikken og sangen kommer til sin ret og både elever, lærere og forældre oplever koncerten som en stor musikalsk og følelsesmæssig oplevelse. Koncerten lægges i slutningen af skoledagen så børnene kan følges med deres forældre hjem.
Evaluering og plan for fremtiden.
Projektet evalueres med børn, forældre, lærere, pædagoger og ledelse ud fra de mål, der er afsat. På baggrund af de høstede erfaringer udarbejdes en plan på hver skole for, hvordan indskolingsklasserne fremover vil arbejde med sangen i dagligdagen og det aftales hvordan samarbejdet med sangkraftcentret skal fortsætte.
Hvad er forventningerne til skolen?
Undervisning samme dag
Alle klasser skal så vidt muligt undervises samme dag afhængig af antal spor på skolen. De 30 min. undervisning skal ligge med højst 10 min. mellemrum, men der må gerne være en frokostpause imellem. Hvis der er plads imellem undervisningen, er det en fordel, hvis børnekorleder kan sparre med en lærer, som har deltaget.
Klassens egne lærere og/ eller musiklærer deltager i undervisningen sammen med konsulenten.
Vi forventer at lærere og pædagoger engagerer sig i forløbet, selv anvender sange og redskaber og bidrager til udviklingssamarbejdet med egen erfaring og egne ideer.
Ud over de 10 x 30 min som forgår i den almindelige undervisning forventes lærere og pædagoger at deltage i:
– 2,5 timers introducerende opstart-workshop en eftermiddag på skolen.
(Her er alle indskolingslærere på skolen velkommen til at deltage.)
– 1 timers evaluerings-/netværksmøde midt i forløbet en eftermiddag på skolen.
– 1 times besøg hos børnekorleder med generalprøve en af de 10 undervisnings-dage i den lokale kirke.
– 1 times afsluttende evaluering med sangkonsulent på skolen, hvor skole- eller afdelingsleder deltager.
“Når vi synger sammen, hører vi sammen”
Ring for afklarende spørgsmål omkring projektet.
Til daglig leder og projektleder
Mette Staalgaard Nielsen
Mobil: 40 41 45 41
Mail@sangkraftguld.dk
Eksempler på implementering af sangen i hverdagen:
Brug sangene til at skabe struktur og tryghed i hverdagen, ved at begynde og slutte dagen eller timen med sang og bevægelse.
Læs og syng sammen i klassen. Det er ren læsetræning, som også støtter de svageste læsere og det er en fælles og sjovere oplevelse end at sidde alene med en maskine, der læser teksten højt.
Brug rammesange, hvor indholdet kan variere fra emne til emne til på en sjov måde at repetere det emne i arbejder med.
Brug velkendte sange med bevægelse som brain-break. Det skaber fornyet energi, motivation og fokus.
Syng vokaler på en velkendt melodi for at træne ordlyd. Eksperimenter med at synge på sjove måder, det udvikler talemuskulaturen og gør børn fortrolig med at bruge stemmen alsidigt. Sangens rytme fremhæver stavelser og dermed bevidsthed om sprog, hvilket fremmer læseevnen.
Syng tabeller, det gør dem nemmere at huske.
At synge er socialt udviklende fordi man skal følges ad, skiftes til at lytte og synge, samt vente på at det bliver ens tur eller selv skal finde på.
Brug de samme sange igen og igen, det skaber tryghed og fællesskab i klassen. Børnene elsker det. Sangene er en del af vores kulturarv og de vil bo i børnene, så længe de lever.
Samarbejdspartnere
Vi er støttet af: